Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/clients/client1/web1/web/includes/menu.inc).

Grup de pacienți cu Miastenia Gravis

Luna Aprilie 2016
Grup de pacienți cu Miastenia Gravis - Instruire în managementul bolii, în cadrul proiectului ExpertRARE finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano- Român
 
În luna Aprilie, timp de 5 zile, am oferit servicii de recuperare și instruire în managementul bolii pentru un număr de 13 pacienți afectați Miastenia Gravis și aparținători ai acestora.
Conform nevoilor identificate de către specialiștii Centrului NoRo, pacienții au beneficiat de o paletă diversificată de activități de instruire pe diferite teme medicale, psihologice și sociale, dar și de activități terapeutice, precum kinetoterapia, terapia senzorială și terapia ocupațională. 
În acest raport prezentăm mai pe larg  activitatea de consiliere psihologică.
În contextul evaluării psihologice, instrumentele folosite au fost DASS21, autoevaluarea stării de bine și interviul clinic, ce a urmărit analiza psihologică a pacientului în diferite etape ale bolii. Pe baza acestei evaluări s-a realizat planul de interventie persoanlizat si raport psihologic pentru fiecare pacient.
Pe parcursul șederii lor pacienții au participat la următoarele activități în cadrul consilierii psihologice de grup:
I.    Evaluare 
În cadrul acestui grup s-au folosit următoarele intrumente: 
- DASS21  (chestionar de evaluare a depresiei, anxietății și stresului)
- autoevaluarea stării de bine
- Interviu anamnestic
Pentru cei mai mulți dintre pacienți se constată că boala reprezintă o amnențare permanentă, chiar și în condițiile în care nu au mai existat pusee de mult timp. Acceptarea bolii stă la baza aprecierii stării de sănătate / bine ca fiind una mai bună. Negarea bolii este un factor de distress, de accentuare a simptomelor.
II.    Sesiunea de cunoaștere și autocunoaștere. Stabilirea scopurilor.
Exercițiul de autocunoaștere a constat în prezentarea personală contracronometru, fiecare pacient a avut 2 minute să se prezinte pe sine. S-a încercat astfel încurajarea fiecărei personae să împărtășească din experiențele personale. Totodată în această sesiune a fost și un exercițiu dedicate acceptării bolii și avantajelor pe care le aduce, echilibrului psihic și sănătății în general..
Pornind de la informațiile culese pe parcursul evaluării și de la sugestiile făcute în această sesiune s-au stabilit următoarele teme pentru întâlnirile următoare:
-    Prevenția anxietății – tehnici comportamentale și fiziologice de reducere a anxietății
-    Gânduri raționale / gânduri iraționale
-    Practicarea gândirii raționale / Evaluarea sesiunilor, concluzii
-    
III.    Prevenția anxietății – tehnici comportamentale și fiziologice de reducere a anxietății
Pacienții au fost învățați modelul explicativ al fricii, rolul acesteia pentru protecția organismului, diferențierea între frica ca mecanism de semnalizare a pericolului și anxietate (frică irațională).
A fost evidențiat faptul că frica este resimțită la nivel subiectiv (emoția), comportamental, fiziologic și cognitiv.
Depășirea fricii presupune intervenții la fiecare din aceste niveluri.
Au fost discutate și exersate câteva tehnici de depășire a fricii:
-    Exerciții de respirație
-    Tehnici de relaxare – imageria, trainigul autogen, relaxarea musculară progresivă
-    Expunerea gradată.
Toate aceste aspecte au fost prezentate având ca bază experiențele personale ale pacienților (ex. Frica de a face baie, frica de a coborî scări, frica de a ieși din casă etc.). Au fost exersate exercițiile de respirație și piedicile care pot apărea în aplicarea lor.
IV.    Gândirea rațională/ irațională
Această sesiune a fost sub forma unui curs interactiv cu privire la principalele stiluri de gândire irațională pe care le manifesta majoritatea persoanelor și care ne predispun la vulnerabilități psihologice și variantele raționale ale acestora. În acestă sesiune s-a insistat pe principalele cogniții iraționale identificate în partea de evaluare și din relatările anterioare: gândirea de tip absolutist “trebuie să fiu sănătos, trebuie să fiu respectat, trebuie să reușesc, trebuie să mă iubească, etc”, catastrofarea evenimentelor (”e groaznic„), toleranța scăzută la frustrare (nu mai fac față situației) și evaluarea globală (catalogarea personală – “sunt slab, bolnav…”, etichetarea altor personae – “ceilalți sunt răi, nimeni nu înțelege”, etc).
Experiențele pacienților au costituit baza de lucru pentru această sesiune. S-a accentuat necesitatea exrsării constante a stilului de gândire rațional, până când acesta devine un mod de viață.
V.    Exersarea gândirii raționale /Evaluarea sesiunilor, concluzii
Cele învățate în sesiunea anterioară au fost puse în practică prin intermediul unui joc ”Pollyanna vs. Morocănosul”. Pacienții au avut ocazia să exerseze gândirea rațională prin opoziție cu gândirea iraținală pornind de la evenimente problematice de viață (ex. apariția bolii, pierderea serviciului, pierderea cuiva drag, dispute cu familia etc). Au avut ocazia să înțeleagă că deși necesară gândirea pozitivă nu este suficientă, ci este neveoie să fie completată de o gândire rațională, de identificarea unor argumente a unui discurs logic, de explorarea alternativelor etc.
Fiecare pacient a prezentat în cadrul grupului schimbările pe care le va face în viața sa ca urmare a celor învățate aici. 
În întâlniri individuale fiecare pacient a primit recomandări menite să le faciliteze un stil de viață sănătos. Unii pacienți au fost orientați să continue consilierea psihologică odată întorși acasă.